Behandelingen

Wat is psychotherapie?

Psychotherapie is een verzamelnaam van behandelmethoden die ingezet kunnen worden als u psychische problemen heeft die u zelf niet kunt oplossen. Het doel van psychotherapie is om de psychische klachten en problemen te verminderen of hanteerbaar te maken. Om dit resultaat te bereiken gaat u door een proces wat meestal gepaard gaat met ups en downs. 

Een behandeling is vaak hard werken. Het kan spannend zijn om sommige zaken te bespreken of onder ogen te zien. 
Een volgende stap is om wat u heeft geleerd ook in de praktijk en dus in uw eigen omgeving toe te passen. 

In psychotherapie is de behandelrelatie tussen u en uw behandelaar belangrijk, omdat we binnen deze relatie samen werken aan het herstel van uw klachten.


Er zijn verschillende vormen van behandeling mogelijk. Hieronder lichten we de vormen die wij vooral gebruiken verder toe.

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie (cgt) is een vorm van psychotherapie die actief en doelgericht is.  Samen met uw therapeut brengt u uw probleem in kaart, gaat u aan de slag om uw doelen te bereiken en de controle over uw problemen te vergroten. Door samen na te denken, dingen uit te zoeken en vooral dingen uit te proberen, verandert u gedachten en gedrag die u in de weg staan. Zo ontstaat meer vrijheid en verminderen negatieve gevoelens.

Cgt is dus een actieve therapie waarmee u in het dagelijkse leven aan de slag gaat. Door dat oefenen leert u vaardigheden waar u uw hele leven iets aan hebt. Uit onderzoek blijkt dat deze therapie goed werkt bij veel psychische problemen. Cgt is voor veel psychische klachten de aanbevolen behandeling.
(bron: VGCT.nl)

EMDR

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Het is een effectief bewezen behandelmethode voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een nare, schokkende ervaring of trauma's uit het verleden.

Bekijk hier een filmpje met uitleg over EMDR

Schematherapie

Maakt u steeds dezelfde fouten in uw leven, terwijl u zich heeft voorgenomen een volgende keer anders te reageren? Heeft u last van hardnekkige gedragspatronen, die u niet kunt veranderen, ook al wilt u dat heel graag?
Schematherapie helpt u de oorsprong van gedragspatronen te doorgronden en te veranderen. De invloed van ervaringen uit uw jeugd op uw patronen en dagelijkse leven wordt onderzocht. 
U leert uzelf zodanig veranderen dat u zich beter gaat voelen, beter voor uzelf kunt zorgen en beter voor uzelf op kunt komen. Hierdoor verandert niet alleen uw gedrag, maar veranderen ook uw gedachten en gevoelens.
Bron: schematherapie.nl

Bekijk hier een filmpje met uitleg over schematherapie

Inzichtgevende psychotherapie

Inzichtgevende/psychodynamische psychotherapie is erop gericht om onbewuste, weggestopte, verdrongen, verborgen en vaak ook beangstigende gevoelens en belevingen geleidelijk bewust te maken en te beleven. Hierdoor kunnen psychische problemen beter worden begrepen en verder verwerkt. Door inzicht kun je verder aan jezelf werken, waardoor de problemen en symptomen verminderen en/of verdwijnen.